{"id":18423,"date":"2023-12-13T12:00:04","date_gmt":"2023-12-13T09:00:04","guid":{"rendered":"https:\/\/turkishnews.com.tr\/?p=18423"},"modified":"2023-12-13T12:00:30","modified_gmt":"2023-12-13T09:00:30","slug":"pisa-2022-sonuclarina-gore-kazakistan-geriledi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/turkishnews.com.tr\/?p=18423","title":{"rendered":"PISA 2022 sonu\u00e7lar\u0131na g\u00f6re Kazakistan geriledi"},"content":{"rendered":"
\n
\n\"\"<\/div>\n

Ekonomik \u0130\u015fbirli\u011fi ve Kalk\u0131nma Te\u015fkilat\u0131 (OECD) taraf\u0131ndan 3 y\u0131lda bir, 15 ya\u015f\u0131ndaki \u00f6\u011frencilerin kazand\u0131klar\u0131 bilgi ve becerileri de\u011ferlendiren Uluslararas\u0131 \u00d6\u011frenci De\u011ferlendirme Program\u0131 (PISA)<\/a> testinin 2022 sonu\u00e7lar\u0131 a\u00e7\u0131kland\u0131.<\/p>\n

Kazakistan\u00a0 2022 y\u0131l\u0131nda \u201cfen, matematik ve okuma\u201d alanlar\u0131nda 2018 verilerine yak\u0131n bir ba\u015far\u0131 sergiledi.<\/p>\n

Buna kar\u015f\u0131n Kazakistan t\u00fcm bran\u015flarda OECD \u00fclkelerinin ortalamas\u0131n\u0131n alt\u0131nda bir performans sergiledi.<\/p>\n

81 \u00fclkenin yer ald\u0131\u011f\u0131 2022 PISA verileri ise koronavir\u00fcs pandemisinin e\u011fitim \u00fczerindeki etkisini ilk defa k\u00fcresel \u00f6l\u00e7ekte de\u011ferlendirme imkan\u0131 sundu.<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n

Buna g\u00f6re fen, matematik ve okuma becerileri a\u00e7\u0131s\u0131ndan hem OECD \u00fclkelerinde hem de d\u00fcnya ortalamas\u0131nda ciddi d\u00fc\u015f\u00fc\u015f g\u00f6r\u00fcld\u00fc.<\/p>\n

Kazakistan\u2019\u0131n 2009\u2019da kat\u0131ld\u0131\u011f\u0131 Uluslararas\u0131 \u00d6\u011frenci De\u011ferlendirme Program\u0131 (PISA) 15 ya\u015f ve \u00fczeri \u00f6\u011frencilerin bilgi ve becerilerini de\u011ferlendirmektedir.<\/p>\n

15 ya\u015f\u0131ndaki \u00f6\u011frencilere matematik, okuma ve fen bilimleri alanlar\u0131nda uygulanan testler, \u00f6\u011frencilerin matematik ve fen derslerini ne kadar iyi \u00e7\u00f6zebildiklerini ara\u015ft\u0131rmaktad\u0131r.\u00a0<\/p>\n

E\u011fitimin ne kadar iyi oldu\u011fu hakk\u0131nda bilgi veren bu testler karma\u015f\u0131k problemler, ele\u015ftirel d\u00fc\u015f\u00fcnme ve etkili ileti\u015fim kurmai \u00f6\u011frencileri ger\u00e7ek hayattaki zorluklara ve gelecekteki ba\u015far\u0131lara haz\u0131rlamaktad\u0131r.\u00a0<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n

2022 sonu\u00e7lar\u0131 matematik, fen bilimleri\u00a0 ve okumada 2018\u2019dekiyle hemen hemen ayn\u0131\u00a0<\/h2>\n

\u2013 En son d\u00f6nemde (2018\u2019den 2022\u2019ye), en y\u00fcksek puan alan \u00f6\u011frenciler aras\u0131ndaki fark\u00a0<\/p>\n

(en y\u00fcksek puan alan %10) ve en zay\u0131f \u00f6\u011frenciler (en d\u00fc\u015f\u00fck puan alan %10) aras\u0131nda daralm\u0131\u015ft\u0131r.\u00a0<\/p>\n

Matematikte g\u00fc\u00e7lenmi\u015f; okumada geni\u015flemi\u015f; fen bilimlerinde ise \u00f6nemli bir de\u011fi\u015fiklik olmam\u0131\u015ft\u0131r. Matematikte d\u00fc\u015f\u00fck ba\u015far\u0131l\u0131lar daha g\u00fc\u00e7l\u00fc hale gelirken, y\u00fcksek ba\u015far\u0131l\u0131lar aras\u0131nda performans \u00f6nemli \u00f6l\u00e7\u00fcde de\u011fi\u015fmemi\u015ftir.<\/p>\n

\u2013 2012 ile kar\u015f\u0131la\u015ft\u0131r\u0131ld\u0131\u011f\u0131nda, temel yeterlilik d\u00fczeyinin (D\u00fczey 2) alt\u0131nda puan alan \u00f6\u011frencilerin oran\u0131 matematikte \u00f6nemli bir de\u011fi\u015fiklik g\u00f6stermedi; okumada y\u00fczde alt\u0131 puan artt\u0131; ve\u00a0<\/p>\n

fen bilimlerinde \u00f6nemli \u00f6l\u00e7\u00fcde de\u011fi\u015flik olmam\u0131\u015ft\u0131r.<\/p>\n

Kazakistan\u2019daki \u00f6\u011frenciler matematik, okuma ve fen bilimlerinde OECD ortalamas\u0131n\u0131n alt\u0131nda puan alm\u0131\u015ft\u0131r.<\/p>\n

\u2013 Kazakistan\u2019daki \u00f6\u011frencilerin OECD \u00fclkeleri ortalamas\u0131na k\u0131yasla daha k\u00fc\u00e7\u00fck bir oran\u0131 en iyi\u00a0<\/p>\n

en az bir derste ba\u015far\u0131l\u0131 (Seviye 5 veya 6) olmu\u015ftur. Ayn\u0131 zamanda \u00f6\u011frencilerin daha k\u00fc\u00e7\u00fck bir oran\u0131 3 derste OECD \u00fclkeleri ortalamas\u0131ndan biraz \u00fcst\u00fcne \u00e7\u0131kabilmi\u015ftir.<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n

\u00d6\u011frencilerin matematikte bildikleri ve yapabildikleri<\/h2>\n

\u2013 Kazakistan\u2019da \u00f6\u011frencilerin %50\u2019si matematikte en az 2. Seviye yeterlili\u011fe ula\u015fm\u0131\u015ft\u0131r.<\/p>\n

OECD \u00fclkeleri ortalamas\u0131ndan daha azd\u0131r (OECD ortalamas\u0131: %69). Bu \u00f6\u011frenciler en az\u0131ndan<\/p>\n

do\u011frudan talimatlar olmadan basit bir durumun nas\u0131l temsil edilebilece\u011fini yorumlayabilir ve tan\u0131yabilir. Matematiksel olarak (\u00f6rne\u011fin, iki alternatif rota aras\u0131ndaki toplam mesafenin kar\u015f\u0131la\u015ft\u0131r\u0131lmas\u0131 veya fiyatlar\u0131 farkl\u0131 bir para birimine \u00e7evirme). Singapur, Makao (\u00c7in), Japonya ve Hong Kong\u2019daki \u00f6\u011frencilerin %85\u2019inden fazlas\u0131\u00a0 bu seviyenin \u00fczerinde ba\u015far\u0131 g\u00f6stermi\u015ftir.<\/p>\n

\u00d6\u011frencilerin okumada bildikleri ve yapabildikleri<\/h2>\n

Kazakistan\u2019daki \u00f6\u011frencilerin yakla\u015f\u0131k %36\u2019s\u0131 okuma alan\u0131nda Seviye 2 veya daha y\u00fcksek bir seviyeye ula\u015fm\u0131\u015ft\u0131r (OECD ortalamas\u0131: %74).\u00a0<\/p>\n

Bu \u00f6\u011frenciler en az\u0131ndan orta uzunluktaki bir metnin ana fikrini belirleyebilir, metnin i\u00e7eri\u011fini bulabilir bazen karma\u015f\u0131k olsa da a\u00e7\u0131k kriterlere dayal\u0131 bilgi ve ama\u00e7 \u00fczerine d\u00fc\u015f\u00fcnebilir.\u00a0<\/p>\n

15 ya\u015f grubundaki \u00f6\u011frenciler aras\u0131nda okuma alan\u0131nda asgari yeterlilik seviyeleri (Seviye 2 veya \u00fcst\u00fc) Singapur\u2019da %89\u2019dan ve Kambo\u00e7ya\u2019da %8\u2019e kadar de\u011fi\u015fmektedir.\u00a0<\/p>\n

Kazakistan\u2019da \u00f6\u011frencilerin %1\u2019i okuma alan\u0131nda 5. Seviye veya \u00fczerinde puan alm\u0131\u015ft\u0131r (OECD ortalamas\u0131: %7). Bunlar uzun metinleri anlayabilir, soyut veya mant\u0131\u011fa ayk\u0131r\u0131 kavramlarla ba\u015fa \u00e7\u0131kabilir, i\u00e7eri\u011fe ili\u015fkin \u00f6rt\u00fck ipu\u00e7lar\u0131na dayal\u0131 olarak ger\u00e7ek ve g\u00f6r\u00fc\u015f aras\u0131nda ayr\u0131m yapabilme\u00a0yeme\u011fine sahipler.<\/p>\n

\u00d6\u011frencilerin bilimde bildikleri ve yapabildikleri<\/h2>\n

Kazakistan\u2019daki \u00f6\u011frencilerin yakla\u015f\u0131k %55\u2019i fen bilimlerinde Seviye 2 veya daha y\u00fcksek bir seviyeye ula\u015fm\u0131\u015ft\u0131r (OECD ortalamas\u0131: %76).\u00a0<\/p>\n

Bu \u00f6\u011frenciler, en az\u0131ndan, bilinen bilimsel konular\u0131n do\u011fru a\u00e7\u0131klamalar\u0131n\u0131 tan\u0131yabilmektedir\u00a0<\/p>\n

ve bu bilgiyi basit durumlarda bir sonucun ge\u00e7erli olup olmad\u0131\u011f\u0131n\u0131 belirlemek i\u00e7in kullanabilir.\u00a0<\/p>\n

Kazakistan\u2019da \u00f6\u011frencilerin %1\u2019i fen bilimlerinde en iyi performans g\u00f6steren \u00f6\u011frencilerdir, yani yeterli seviyededirler.\u00a0<\/p>\n

Seviye 5 veya 6\u2019da (OECD ortalamas\u0131: %7). Bu \u00f6\u011frenciler yarat\u0131c\u0131 ve \u00f6zerk bir \u015fekilde\u00a0<\/p>\n

bilim ve bilimle ilgili bilgileri, a\u015fina olunmayan durumlar da dahil olmak \u00fczere \u00e7ok \u00e7e\u015fitli durumlara uygulayabilir.<\/p>\n

Performansta cinsiyet farkl\u0131l\u0131klar\u0131<\/h2>\n

Kazakistan\u2019da erkek ve k\u0131z \u00e7ocuklar matematikte ortalama olarak benzer d\u00fczeyde performans g\u00f6sterirken, k\u0131zlar okumada erkeklerden 27 puan farkla daha iyi performans g\u00f6stermi\u015ftir\u00a0<\/p>\n

K\u00fcresel olarak, matematikte erkekler k\u0131zlardan daha iyi performans g\u00f6stermi\u015ftir.\u00a0<\/p>\n

40 \u00fclke ve ekonomide k\u0131z \u00e7ocuklar\u0131, 17 \u00fclke ve ekonomide ise erkek \u00e7ocuklar\u0131ndan daha iyi performans g\u00f6stermi\u015ftir. Kalan 24\u2019\u00fcnde ise anlaml\u0131 bir fark bulunmam\u0131\u015ft\u0131r. Okuma alan\u0131nda k\u0131zlar ortalama olarak PISA 2022\u2019ye kat\u0131lan \u00fclke ve ekonomilerin ikisi hari\u00e7 hepsinde erkekler (81\u2019de 79).<\/p>\n

Kazakistan\u2019da matematikte d\u00fc\u015f\u00fck performans g\u00f6sterenlerin oran\u0131 erkeklerde (%50) ve k\u0131zlarda (%49) benzerdir. Okumada ise bu oran erkekler aras\u0131nda daha y\u00fcksektir (k\u0131zlar\u0131n %57\u2019si ve erkeklerin %70\u2019i okuma alan\u0131nda Seviye 2\u2019nin alt\u0131nda puan alm\u0131\u015ft\u0131r). En iyi performans g\u00f6sterenler s\u00f6z konusu oldu\u011funda, bu oran erkekler aras\u0131nda daha y\u00fcksektir.\u00a0<\/p>\n

PISA 2022\u2019de matematik alan\u0131nda hem OECD hem de t\u00fcm \u00fclkelerin ortalamalar\u0131nda d\u00fc\u015f\u00fc\u015f g\u00f6r\u00fcld\u00fc.<\/p>\n

Matematikte OECD ortalamas\u0131 472 puan, t\u00fcm \u00fclkeler ortalamas\u0131 438 puan iken Kazakistan\u2019\u0131n puan ortalamas\u0131 425.44 oldu.<\/strong><\/p>\n

Okuma kategorisinde \u0130rlanda, Japonya, G\u00fcney Kore \u00f6ne \u00e7\u0131k\u0131yor<\/h2>\n

Okuma kategorisinde Singapur\u2019u takip eden \u00fclkeler; \u0130rlanda, Japonya, G\u00fcney Kore, Tayvan, Estonya, Makao, Kanada, ABD ve Yeni Zelanda.<\/p>\n

2018\u2019e g\u00f6re bir s\u0131ra \u00f6nde olan \u0130ngiltere 13. s\u0131rada. \u00c7o\u011fu Avrupa \u00fclkesi ise orta s\u0131ralarda bulunuyor.
Latin Amerika \u00fclkeleri aras\u0131nda en \u00fcst s\u0131rada yer alan \u015eili ise 37. s\u0131rada.
Son \u00fc\u00e7 s\u0131rada Fas, \u00d6zbekistan ve Kambo\u00e7ya var.<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n

Matematikte en iyiler<\/h2>\n

Matematik s\u0131ralamas\u0131nda Singapur\u2019un ard\u0131ndan ikinci s\u0131rada yer alan Macau\u2019yu Tayvan, Hong Kong, Japonya, G\u00fcney Kore, Estonya, \u0130svi\u00e7re, Kanada ve Yeni Zelanda izliyor.<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n

Fen<\/h2>\n

Fende Singapur\u2019u s\u0131rayla Japonya, Makao, Tayvan, G\u00fcney Kore, Estonya, Hong Kong, Kanada, Finlandiya ve Avustralya izliyor.
\u0130ngiltere ve ABD 15\u2019inci ve 16\u2019nc\u0131 s\u0131rada yer al\u0131rken, \u00e7o\u011fu Avrupa \u00fclkesi yine orta s\u0131ralarda.<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n<\/div>\n

Kaynak : Kazakistan.kz
\nKaynak Sayfa : https:\/\/www.kazakistan.kz\/pisa-2022-sonuclarina-gore-kazakistan-geriledi\/<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ekonomik \u0130\u015fbirli\u011fi ve Kalk\u0131nma Te\u015fkilat\u0131 (OECD) taraf\u0131ndan 3 y\u0131lda bir, 15 ya\u015f\u0131ndaki \u00f6\u011frencilerin kazand\u0131klar\u0131 bilgi ve becerileri de\u011ferlendiren Uluslararas\u0131 \u00d6\u011frenci De\u011ferlendirme Program\u0131 (PISA) testinin 2022 sonu\u00e7lar\u0131 a\u00e7\u0131kland\u0131. Kazakistan\u00a0 2022 y\u0131l\u0131nda \u201cfen, matematik ve okuma\u201d alanlar\u0131nda 2018 verilerine yak\u0131n bir ba\u015far\u0131 sergiledi. Buna kar\u015f\u0131n Kazakistan t\u00fcm bran\u015flarda OECD \u00fclkelerinin ortalamas\u0131n\u0131n alt\u0131nda bir performans sergiledi. 81 \u00fclkenin …<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":18425,"comment_status":"open","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false},"categories":[100],"tags":[],"aioseo_notices":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/turkishnews.com.tr\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/18423"}],"collection":[{"href":"https:\/\/turkishnews.com.tr\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/turkishnews.com.tr\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/turkishnews.com.tr\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/turkishnews.com.tr\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=18423"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/turkishnews.com.tr\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/18423\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":18443,"href":"https:\/\/turkishnews.com.tr\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/18423\/revisions\/18443"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/turkishnews.com.tr\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/media\/18425"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/turkishnews.com.tr\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=18423"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/turkishnews.com.tr\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=18423"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/turkishnews.com.tr\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=18423"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}